پاسخ به شایعات فضاهای مجازی

بررسی و تحلیل موارد شایع و منتشر شده در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی

پاسخ به شایعات فضاهای مجازی

بررسی و تحلیل موارد شایع و منتشر شده در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی

پاسخ به شایعات فضاهای مجازی

پاسخ به شایعات فضاهای مجازی

لطفا با انتشار پاسخهای تهیه شده در شبکه های اجتماعی و گروههایی که عضویت دارید در ثواب این حرکت شریک باشید .

طبقه بندی موضوعی

فتواهای شگفت انگیز شرعی اواخر دوره قاجاریه تا کنون...!

| دوشنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۲:۵۳ ب.ظ


بسم الله الرحمن الرحیم


فتواهایی که هیچکدامشان سندیتی برای آنها ارائه نشده است

 

 

 

متن و پاسخ شایعه (در ادامه مطلب)

متن شایعه

فتواهای شگفت انگیز شرعی اواخر دوره قاجاریه تا کنون و دلایل ابطال آنان!
 
- استفاده از آب لوله کشی حرام و غیرشرعی است.
   علت: چون کر نیست!
* البته بعد فهمیدند چون جاری است، پس حرام نیست.

 
- استفاده از دوش حمام، حرام و غیرشرعی است.
   علت: امکان غسل ارتماسی با آن وجود ندارد!
* البته چون زور حکومت پهلوی برای رعایت بهداشت چربید، مجبور شدند غسل ترتیبی را اختراع کنند و دوش از حرام بودن درآمد.
 

- استفاده از لامپ برق حرام و غیرشرعی است.
   علت: به سبب امکان انجام شب نشینی های طولانی، باعث می شود که مومنین، از نماز صبح غافل شوند!
* البته بعدها، با پول هنگفتی که حاج امین الضرب، صاحب کارخانه برق به علما داد برق حلال شد! اما کارخانه برق مشهد در سال ١٩١١ میلادی به تحریک علما و روسها توسط ملت سلحشور مشهد در آتش سوخت.
 

- استفاده از کله قند، حرام و غیرشرعی است. (افراطیون مذهبی شایعه ساخته بودند از استخوان مردگان الک شده و کله قند روسی درست می شود!!)
   علت: نپرداختن وجوه شرعی، توسط واردکننده قند!
"پر واضح است که پرداخت وجوهات، موجب گردید تا قند حلال گردد، البته به این شرط که قبل از خوردن، آن را در چای غسل کنند".
 

- استفاده از ماشین لباسشویی حرام و غیرشرعی است.
   علت: لباس های نجس، لباس های پاک را نجس می کنند!


- در سال ١٣٤٢ خورشیدی در جریان انقلاب سپید علما گفتند رأی دادن بانوان خلاف شرع است!
 

- علما ساخت راه آهن را در دوره ناصری خلاف شرع و حرام اعلام کرده بود
 بودند
  علت: ملاعلی کنی آن را راه تسلط کفار می دانست.


- خوردن گوشت ماهی خاویاری حرام است!
  علت: انحصار گرفتن صید این ماهی ارزشمند.
 

- بازی شطرنج حرام است!
  علت: در روایتی ساختگی آمده بود که امویان شطرنج بازی می کردند.


- استفاده از ویدئو حرام و غیرشرعی بود.
  علت: چون افکار پاک ملت سلحشور با دیدن فیلمهای مستهجن خراب می شد. با ازدیاد آن و آمدن ماهواره و نت دیگر این حرام حلال شد.

 

 

پاسخ شایعه

ما در اثبات یک گزارش تاریخی ابتدا به سراغ سند گزارش می رویم سپس بررسی محتوایی می کنیم،

مثلا در فلان گزارش نگاه می کنیم ببینم چه کسی آنرا نقل کرده ، می بینیم از سیف بن عمر نقل شده، این

ناقل به علت کذاب بودن گفته هایش مورد اعتماد نیست، لذا گاهی نیاز به خواندن محتوا نیست و همان در

سند گزارش زمین می خورد مگر اینکه برای اثبات و یا رد موضوعی به اصل گزارش نیز بپردازیم
در اینجا گزارشی هر چند نه چندان دور (از زمان قاجار) آمده است، باید گزارش مستند باشد، مثلا فلان

فتوا را فلان آیت الله در فلان کتابش فرموده، تا ما برویم اصل گزارش را ببینیم و علت آن را جویا شویم ،
متاسفانه متن بالا از چنین خصوصیتی بی بهره است
چرا که نمی تواند مدرکی بر این فتاوایی که در

نهادهایی غربی ساخته شده ارائه دهد


از این مسئله صرف نظر می کنیم، بدون هیچ سندی این گزارشات و فتاوا را قبول می کنیم به سراغ محتوا

می رویم، می بینیم محتوا بسیار آشفته است، حتی طلبه پایه یک و دو نیز اشکالات این فتاوای ادعایی را

متوجه می شود یا چه رسد به یک مجتهد
یعنی جاعل این فتاوا حتی اطلاع سطحی از احکام نداشته یا داشته و ولی مخاطبینش را بسیار ساده و بی

اطلاع فرض کرده است.

*************

برای نمونه به بعضی از آنها اشاره می کنیم :

مگر استفاده از آب غیر کر (مثل آب آفتابه) حرام است که، مجتهد فرضی این شبهه چون فکر می کرده آب

لوله کشی کر نیست فتوا به حرام بودن استفاده از آن کرده است؟ هر طلبه پایه اولی می داند استفاده از آب

قلیل حرام نیست، چطور مجتهدی چنین فتوای خنده داری داده است، گذشته از آن ،قبل از لوله کشی اکثر

مردم از آب غیر کر استفاده می کردند ، کسی دریا یا رود را با خود به بلانسبت به دستشویی نمی برد؟ از

همان آب آفتابه استفاده می کرد، شاید مجتهد فرضی این شبهه در تمام شستشوها دریایی با خود حمل می

کرده است
ببنید چقدر طرف مقابل را نادان فرض کرده که برای تخریب چهره مراجع به چنین سخن بی ارزشی

دست زده است.

*************

در اینجا نیز مجتهد فرضی این شبهه علت حرام بودن آب دوش را این می داند که نمی شود با آن غسل

ارتماسی کرد، لازمه این حرف آن است که وی همیشه در جایی غسل کرده باشد که امکان انجام غسل

ارتماسی بوده باشد، جالبتر آنکه می گوید پس از آنکه فتوا دهند زورش به حکومت پهلوی نرسید به سراغ

غسل ترتیبی رفتند، حال آنکه غسل ترتیبی در منابع فقهی قبل از پهلوی ، حتی قبل از قاجار، حتی قبل از

صوفیه حتی در کتابهای حدیثی اولیه که در قرنهای اولیه اسلامی نوشته شده است موجود می باشد، چطور

این آقا که هم مجتهد فرضی می سازد هم فتواهای مضحک به وی نسبت می دهند، ولی اطلاع ندارد که لااقل

غسل ترتیبی سابقه 1000ساله دارد، مگر اینکه تصور می کند مخاطبش انسانهای بی اطلاعی هستند که با

کوچکترین حرف ولی فریب می خورد وگرنه استناد به این سخنان چه معنایی می تواند داشته باشد.

*************

بقیه موارد نیز چنین است و شاید مضحکتر
البته ممکن است گاهی به دلیل و شرایط زمان مجتهدی فتوایی دهد که مختص آن زمان باشد
به عنوان مثال اگرچه که استفاده از تنباکو به خودی خود حرام نیست، اما وقتی مرجعی احساس می کند که

در یک زمان خاص استفاده از آن زمینه تسلط دشمن را فراهم می آورد، استفاده از حرام اعلام می شود.

در اینجا در واقع تسلط دشمن حرام است (نه استفاده از تنباکو) و هرگاه استفاده از تنباکو مستلزم تسلط

دشمن نشود، حرام بودن استفاده از تنباکو از بین می رود.

در اینجا فقیه هیچ اشتباهی انجام نداده است؛ بلکه به مقتضیات زمانی و مکانی توجه داشته است و این نشان

دهنده توجه فقه متعالی شیعه به مقتضیات زمان و مکان است.

*************

نسبت به برخی از موارد اصل بحث مصداقی بوده ، نه فتوایی

به عنوان مثال فقیه می گوید که خوردن مردار حرام است؛ اما این که در ساخت کله قند روسی از مردار

استفاده شده است یا نه، بحثی مصداقی است که به بررسی متخصصین بر می گردد و ربطی به فتوای

درست فقیهان ندارد.

*************

در بعضی از این موارد علت تحریم، امر خاصی است. به عنوان مثال تحریم ماهواره نه از جهت خود آن،

بلکه از جهت استفاده از آن در راه های حرام است. به عنوان مثال به استفتای زیر از مقام معظم رهبری

توجه کنید:

«سؤال 1213. آیا خرید و نگهدارى و استفاده از دستگاه گیرنده برنامه‏هاى تلویزیونى از ماهواره جایز

است؟ و اگر دستگاه گیرنده مجانى به دست انسان برسد چه حکمى دارد؟

پاسخ: دستگاه آنتن ماهواره‏اى از این جهت که صرفاً وسیله‏اى براى دریافت برنامه‏هاى تلویزیونى است که

هم برنامه‏هاى حلال دارد و هم برنامه‏هاى حرام، حکم آلات مشترک را دارد. لذا خرید و فروش و نگهدارى

آن براى استفاده در امور حرام، حرام است و براى استفاده‏هاى حلال جایز است. ولى چون این وسیله

براى کسى که آن را در اختیار دارد زمینه دریافت برنامه‏هاى حرام را کاملاً فراهم مى‏کند و گاهى نگهدارى

آن مفاسد دیگرى را نیز در بر دارد، خرید و نگهدارى آن جایز نیست مگر براى کسى که به خودش مطمئن

است که استفاده حرام از آن نمى‏کند و بر تهیه و نگهدارى آن در خانه‏اش مفسده‏اى هم مترتّب نمى‏شود. لکن

اگر قانونى در این مورد وجود داشته باشد باید مراعات گردد.»

دقت در این فتوا نشان می دهد که آنچه حرام است خود ماهواره نیست، بلکه استفاده از ماهواره در راه

های حرام یا حتی ترس از استفاده از آن در راه های حرام است.

*************

و نهایتاً این که در بعضی از موارد اختلاف فتاوا طبیعتا وجود دارد و همان طور که در تمام رشته های

علمی اختلاف نظر وجود دارد، در فقه هم چنین اختلاف نظر هایی وجود دارد و وظیفه هر کسی این است

که به مجتهد اعلم مراجعه کنید. مثل اختلاف موجود در شطرنج که برخی آن را مطلقا حرام می دانند و

برخی در صورت لهوی نبودن، استفاده از آن را جایز می دانند.

و نمی توانیم اختلاف فتوا را مستند به جهل علما بدانیم.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

حالا شما دوستان را به فتواهای مضحک وهابیت جلب میکنم 

 

http://harfeakhar.com/article/show/1464/صالح-بن-فوزان-صاحب-فتاوای-مضحک-و-دشمن-شیعه

 

1- اعتقاد به ثابت بودن زمین

2- شفا با ادرار شتر

3- فوتبال حرام است مگر با شروطی

4- هر زن و مردی که نامحرم هستند و به ناچار در محلی قرار دارند که فرد سومی میان آنان نیست، برای اینکه به گناه و یا ارتکاب عمل حرام دچار نشود، جایز است که زن مقداری به آن مرد نامحرم شیر دهد تا به محرم او تبدیل شود.

 

 

منابع و مآخذ:
www.liveislam.net/archive.php?sid=&tid=11

www.vahhabiyat.com/showdata.aspx?dataid=5578&siteid=1 

 www.alifta.net/Fatawa/MoftyDetails.aspx?ID=7&languagename 

www.alriyadh.com/2013/06/15/article843895.html 
 www.arab-eng.org/vb/showthread.php/230694-that-in  
 

www.aviny.com/Occasion/jang-narm/vahabiat/shenakht-vahabiat/fatva-vahabiat.aspx

 

 

حق جو و حق طلب باشیم

 

لینک مطلب جهت انتشار:  http://shayeaat.blog.ir/post/20

نظرات  (۱)

این فتواها از طرف علمای دوران مشروطه صادر شده و بی اطلاعی شما در مورد منابع آن به اصل قضیه خللی وارد نمیسازد و هیچگاه نمیتوان از محتوای یک فتوا به اشتباه بودن آن پی برد. علمای اعلام اشتباهات بزرگی در طول تاریخ مرتکب شده اند و خود نیز بدان معترف اند.امثال شما سعی دارند ایشان را مبرا از اشتباه جلوه دهند چون اعتقاداتشان ضعیف است و نمیتاونند بپذیرند یک مرجع تقلید ممکن است درک درستی از موضوع نداشته باشد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی